за профилирано обучение
"БЪЛГАРИЯ В ОБЕДИНЕНА ЕВРОПА"
по учебния предмет "СВЯТ И ЛИЧНОСТ" – ХІІ клас
І. Общо представяне
Програмата е предназначена за профилирано обучение на учениците от ХІІ клас на средната образователна степен.
Профилираната подготовка по “Свят и личност” се реализира според училищния учебен план и се осъществява в учебните часове за задължителна и профилирана подготовка в единство.
Допълнителното учебно време над задължителната подготовка, съгласно Наредба № 4 е не по-малко от 155 учебни часа, а според Наредба № 6 – не по-малко от 124 учебни часа годишно.
ІІ. Целта на обучението в профилираната подготовка по “Свят и личност” е:
- · да даде възможност на учениците да разширят и задълбочат знанията, уменията и отношенията за себе си, обществото и света;
- · да се подготвят за участие в обществения живот, за лична и професионална реализация, отговарящи на демократичните принципи и ценности на съвременния свят.
Непосредствената задача на обучението в профилиращия модул "България в обединена Европа " е да специализира знанията и подготовката на учениците. Чрез различни проучвания и изследвания, създаване и реализиране на проекти, включително и чрез извънучилищни дейности на учениците се предоставя възможност да откриват и разработват актуални и значими социални проблеми.
Профилираното обучение по “Свят и личност” способства за формиране на самостоятелна позиция и аргументирана мотивация у учениците, за лично участие в социалния живот в условия на културно многообразие и глобализация.
ХІІ клас СВЯТ И ЛИЧНОСТ профилирана подготовка
III. Очаквани резултати. IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки ) | |||||
Колона 2 | Колона 3 | Колона 4 | Колона 5 | Колона 6 | |
Ядра на учебно съдържание | Очаквани резултати на ниво учебна програма | Очаквани резултати по теми | Основни нови понятия | Контекст и дейности | Възможности за междупредметни връзки |
Ядро № 1 Гражданите, политиката, демокрацията Ядро № 3 Национална идентичност и различия в обществото Ядро № 2 Гражданите, властта и държавата Ядро № 2 Гражданите, властта и държавата Ядро № 5 Гражданите и икономиката Ядро № 2 Гражданите, властта и държавата | ВТОРО РАВНИЩЕ Стандарт № 3 Познава политическата карта на света, представя основните политически теории и идентифицира политически модели на управление. Очаквани резултати: 1. Тълкува световните, европейските и регионалните политически промени и изразява становища за бъдещото им развитие; 2. Формира положително отношение към различните модели на държавно управление и обществено развитие в Европа; 3. Анализира различията между държавното устройство на България и другите балкански държави. Стандарт № 4 Представя промените на съвременна Европа и Балканите и определя мястото на България в тях. Очаквани резултати: 1. Оценява приноса на балканските общества за общоевропейската интеграция; 2. Защитава преимуществата на българския модел на развитие и стабилност. Стандарт №5 Аргументира ролята на България като фактор за регионална стабилност в Югоизточна Европа. Очаквани резултати: 1. Разбира спецификата и етническото разнообразие на българското общество; 2. Формира толерантно отношение към различията на расова, религиозна и етническа основа. Стандарт № 2 Обяснява ролята на езика, религията и традициите за социалната обвързаност и различията в обществото. Очаквани резултати: 1. Осъзнава значението на езика, религията, традициите и природните условия за формиране на национално самосъзнание; 2. Познава периодите и факторите за създаване на българската диаспора. Стандарт № 5 Познава националните идеали, традиции и ценности и определя мястото на България в световната култура. Очаквани резултати: 1. Изтъква причините за националното самочувствие на съвременния българин; 2. Осъзнава значението на трансформациите в съвременните държавни граници на Балканите. Стандарт №: 1 Обяснява механизмите на властта: структурата и функциите на държавните и общоевропейските институции. Очаквани резултати: 1. Познава процесите на формиране на общоевропейските институции; 2. Притежава знания и умения да защити своите лични и колективни права. Стандарт № 2 Осъзнава смисъла и значението на разделението на властите и взаимодействието между тях. Очаквани резултати: 1. Извежда преимуществата на принципа за разделението на властите; 2. Мотивира позиция при изборната смяна на централната и местната власт. Стандарт № 3 Обяснява ролята и значението на регионалното устройство на държавата. Очаквани резултати: 1. Проучва и формира позиция относно новостите в регионалното развитие на България; 2. Сравнява ресурсната обезпеченост на отделните региони на страната. Стандарт № 4 Разбира същността на местното самоуправление. Очаквани резултати: 1. Изказва мнение за оптимизиране на местното самоуправление; 2. Използва различни източници на информация за местното самоуправление и формулира позиция. Стандарт № 5 Познава и може да участва във форми на граждански контрол върху държавни институции. Очаквани резултати: 1. Разбира механизма на икономическото развитие и осъзнава ролята на гражданите в упражняване на ефективен контрол; 2. Формира активна позиция по актуални проблеми на селището, в което живее; 3. Умее да работи в екип при създаване на проекти за усъвършенстване на местното самоуправление Стандарт № 1 Демонстрира знания за същността на пазарната икономика и нейните механизми, разбира особеностите им в България. Очаквани резултати: 1. Разбира историческата предопределеност на промените в българската икономика; 2. Защищава избора на България за стопанска евроинтеграция. Стандарт № 2 Доказва глобализацията на икономиката и стремежа на България към устойчиво развитие. Очаквани резултати: 1. Осъзнава регионалните различия в икономическото развитие на България; 2. Познава основните международни организации, които влияят върху процесите на глобализиращата се световна икономика. Стандарт № 3 Анализира и привежда примери за икономическите условия в България и изразява обосновани предложения за развитие. Очаквани резултати: 1. Оценява ефективността на борбата с безработицата в областта /общината, кметството/, в която живее; 2. Аргументира действия за подобряване екологическата ефективност на местната икономика. Стандарт № 4 Дискутира върху механизмите и инструментите на съвременната икономическа политика на България. Очаквани резултати: 1. Разбира необходимостта от стимулиране развитието на малкия и средния бизнес в България; 2. Оценява формите за повишаване на квалификацията и за преквалификацията на работната сила в областта /общината, кметството/, в която живее. Стандарт № 6 Изказва аргументирани оценки по граждански и политически аспекти на социалния живот. Очаквани резултати: 1. Определя основните социални проблеми на страната и аргументира позиция за решаването им; 2. Осъзнава ролята на неправителствените организации в решаването на конкретни социални проблеми. Стандарт № 5 Определя мястото си и проектира бъдещето си в икономическите отношения. Очаквани резултати: 1. Познава и защитава икономическите права на българския гражданин; 2. Познава и защитава възможностите младите хора да се реализират в България. | 1. БЪЛГАРИЯ, БАЛКАНИТЕ И ЕВРОПА в края на XX и началото на XXI век. Очаквани резултати: 1. Проследява процесите на формиране на съвременната политическа карта на Европа; 2. Разбира и обяснява факторите за промени в политическата карта; 3. Очертава тенденции в развитието на Европа; 4. Изяснява положителната роля на България в балканските и европейски отношения. 2. НАЦИОНАЛНА, РЕГИОНАЛНА И ЕВРОПЕЙСКА ИДЕНТИЧНОСТ Очаквани резултати: 1. Изследва и оценява идеи за националната идентичност; 2. Обсъжда 3. възможност за формиране на наднационална идентичност; 4. Анализира взаимоотношенията между общоевропейските измерения и националната идентичност. 3.РЕГИОНАЛНИ И ОБЩОЕВРОПЕЙСКИ ИНСТИТУЦИИ Очаквани резултати: 1. Познава процедурите за вземане на решения в Европейския съюз и Съвета на Европа; 2. Разбира значението на общоевропейските институции за защита на гражданските права; 3. Осъзнава ролята на европейските институции за гарантирането на мира и борбата с международния тероризъм. 4.ЦЕНТРАЛНА ВЛАСТ И МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ Очаквани резултати: 1. Разкрива взаимоотношенията между основните държавни институции в разделението на властите; 2. Обяснява структурата на регионалното управление и на местното самоуправление; 3. Познава формите на гражданска активност при местното самоуправление; 4. Разбира възможностите за усъвършенстване на централната власт и местното самоуправление чрез усвояване опита на Европейския съюз. 5.БЪЛГАРИЯ И УСТОЙЧИВОТО РАЗВИТИЕ 1. Дискутира проблемите на устойчивото развитие; 2. Проучва възможностите за включване на България в международни инициативи за устойчиво развитие; 3. Обяснява причините за спецификата в икономическото развитие на страната; 4. Оценява резултатите от икономическата реформа в България; 5. Аргументира позиция за тенденциите в развитието на страната. 6. ЛИЧНОСТТА И ОБЩЕСТВЕНИТЕ ПРОМЕНИ 1. Определя и защитава своето участие в обществения живот на страната; 2. Обосновава лична позиция по актуални стопански и социални проблеми в България; 3. Мотивира мястото си в процесите на европейската интеграция. | На учениците се дава възможност да: - използват различни видове опит; - анализират автентични текстове и документи; - осъществяват теренни проучвания; - аргументират позициите си; - правят обоснован избор; - зачитат аргументи различни от техните; - осъществяват връзки с ръководни органи на институциите и провеждат социални инициативи; - участват в междукултурен диалог с представители на различни етнически групи; - анализират съвместно проблемни ситуации; - разработват и осъществяват проекти. | Български език и литература, Чуждоезиково обучение, Информационни технологии, Химия и опазване на околната среда, Биология и здравно образование, Изобразително изкуство |
V. Специфични методи и форми на оценяване
В съответствие с определените в учебното съдържание контекст и дейности постиженията на учениците се оценяват по следния начин:
- 1/3 от оценката отразява информираността на ученика по изучаваните проблеми;
- 1/3 от оценката се отнася за уменията на ученика да проучва, събира и изследва информация и да формулира проблеми, съобразени с различни гледни точки и интерпретации;
- 1/3 от оценката се отнася до компетентността и уменията на ученика да решава проблемите, да се включва в дейности с ясно изразена социална значимост.
VІ. Методически изисквания по прилагане на програмата.
Практическата насоченост на профилираната подготовка в модула "България в обединена Европа” изисква част от учебното време да бъде ангажирано с изследвания и дейности извън училище. Това предполага учителите да насочват учениците към самостоятелни дейности, в които да:
- · проучват различни видове социален опит;
- · анализират официални документи от национално и световно значение, регламентиращи отношението на гражданите в обществото и неговите институции;
- · осъществяват връзки с ръководните органи на националните и местните институции и да провеждат различни социални инициативи;
- · участват в междукултурен диалог с представители на различни етнически групи;
- · провеждат теренни проучвания;
- · разработват и осъществяват проекти.
Няма коментари:
Публикуване на коментар