събота, 22 януари 2011 г.

ДОИ-Етика и Право (профилирана подготовка )

УЧЕБНА ПРОГРАМА

ПО ЕТИКА И ПРАВО

ЗА Х КЛАС

ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА

І. Общо представяне

Общ хорариум: минимум 90 учебни часа


Учебната програма е предвидена за профилирана подготовка по предмета Етика и право, който е част от предметен цикъл Философия. Програмата обединява три относително самостоятелни модула: 1.Приложна етика, 2.Социално-политическа философия и право, 3.Право и етика на информационното общество. Първите два модула са задължителни за профилираната подготовка по философия. Третият модул е избираем и може да се използва, само ако са осигурени посочените към него изисквания. Всеки от трите модула може да се използва отделно от другите при и при непрофилирана подготовка по философия в рамките на ЗИП.

Първи модул: ПРИЛОЖНА ЕТИКА


Хорариум: минимум 27 учебни часа

Обучението по "Приложна етика" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Етика и право". То е свързано с постигане на стандартите от второ равнище на ядрото "Свобода и отговорност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.

Както личи от названието, този модул има изключително практическа насоченост и се осъществява в контекста на една актуална тематика – професионална етика, биоетика, медицинска етика, политика и морал. Специално внимание е отделено на такива важни в съвременното общество теми и проблеми като: евтаназия, аборт, смъртно наказание, генетични експерименти с хора и животни, бизнес-етикет, насилие и милосърдие.

Цели на обучението:

1. Да се стимулира нравственото самопознание и самоопределяне на учениците чрез трениране на уменията за автономен морален избор.

2. Да се осъзнае универсалната приложимост на етическите знания чрез анализ на ситуации и проблеми от различни социални сфери.

3. Да се осъзнае ценността на многообразието и идеята, че тъкмо като различни всички ние сме равни.

Втори модул: СОЦИАЛНОПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО

Хорариум: минимум 27 учебни часа

Обучението по "Социално-политическа философия и право" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Етика и право". То е свързано с постигане на първите пет стандарта от второ равнище на ядрото "Свобода и законност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.

Модулът "Социално-политическа философия и право" развива правната и политическата култура на учениците в посока на философско осмисляне на проблемите за справедливостта, свободата, равенството, правата на човека, собствеността, законността и демокрацията. Важни акценти в учебното съдържание са предимствата и недостатъците на законодателството в демократичните общества, сравнението между българското и европейското законодателство в сферата на правата на човека, проблемите за правата на децата, жените и малцинствата в съвременния свят. Специално внимание се отделя на уменията за участие и подкрепа на значими социални дейности.

Извън профилираното обучение по философия, обучението по този модул предполага тясна връзка с обучението по История и цивилизация, География и икономика.

Цели на обучението:

1. Да се развие правната и политическата култура на учениците чрез по-задълбочен философски анализ на ценностните основания на правото, както и на основни политически идеи и модели на управление.

2. Да се изяснят по-детайлно отношенията между гражданина и държавата, между частния интерес и общото благо.

3. Да се разширят познанията на учениците за ролята на гражданското общество и да се даде възможност за прилагане на тези знания, за трениране на основни умения за социално участие и промяна.

Трети модул: ПРАВО И ЕТИКА НА ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО

Хорариум: минимум 36 учебни часа

Този модул е предназначен за ученици, които имат интереси в областта на етиката и правото, и желаят да задълбочат знанията си за развитието на нормативните системи в бързо променящата се социална среда. Модулът не е задължителен за профилираната подготовка по философия.

Обучението е свързано най-вече с постигане на последния стандарт от ІІ-ро равнище на ядрото "Свобода и законност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия, а именно: "Анализира правни и социални аспекти на глобализацията и на прехода към информационно общество." Този стандарт изисква разширяване и задълбочаване на задължителната подготовка на учениците, свързана с ролята на медиите в обществения живот, с основните човешки права и свободи, с уменията за защита на тези права и свободи съгласно нормите на демократичното право. Учебното съдържание е ориентирано към по-важните правни, морални и социални ефекти от прилагането на новите информационни технологии и глобализацията на комуникационния обмен, като представя и спецификата на нормативната уредба на информационната област.

За постигане на по-добър ефект, препоръчително е обучението по този модул да се осъществява :

q от учители, завършили успешно краткосрочен курс за следдипломна квалификация по "Право и етика на информационното общество" и притежаващи удостоверение за повишаване на квалификацията;

q от учители с компютърна грамотност и умения за работа в Интернет;

q в училища, които могат да осигурят на учениците и учителите база и условия за работа в Интернет;

q в синхрон с обучението по информационни технологии /модулите за Интернет/.

Цели на обучението:

Новите информационни технологии навлизат във всички сфери на обществения живот. Този процес има положителни и отрицателни страни, които трябва да се познават. Тъй като учениците от средното училище са сред най-активните потребители на услугите в Интернет с обучението по тази програма се цели учениците:

1. Да разширят и конкретизират знанията си за действието на нормативните социални регулатори /в България, Европа и света/ в една от най-динамичните сфери – информационната;

2. Да се запознаят с правата, които притежават като граждани и като потребители, както и със задълженията, които имат към останалите участници в комуникационния обмен;

3. Да осъзнаят рисковете от нарушаване на личната неприкосновеност, както и ограниченията при работа с лични данни в мрежата;

4. Да се подготвят и мотивират за компетентно и отговорно поведение в мрежата.

Х КЛАС ЕТИКА И ПРАВО ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА

Първи модул: ПРИЛОЖНА ЕТИКА





















Ядра на учебно съдържаниеОчаквани резултати на ниво учебна програмаОчаквани резултати по теми Основни понятияКонтекст и дейностиМежду-

предметни връзки
Ядро №

Свобода и отговорност

Второ равнище

Модул І

ПРИЛОЖНА

ЕТИКА
Стандарт 1. Разпознава и анализира ценностните основания и моралните последици на човешкото поведение в различни социални сфери.

1.1. Познава основанията на различни позиции по проблеми, свързани с екоетика, биоетика, медицинска етика, професионална етика.

1.2. Оценява позиции и постъпки на литературни герои и исторически личности, както от гледна точка на моралните мотиви, така и на последиците.

1.3. Разбира универсалния характер на морала като аспект на човешкото поведение във всяка културна сфера.

Стандарт 2. Различава етическите и правните основания на човешкото поведение.

2.1. Разбира ограничената възможност на морала да бъде единствен регулатор на социалната практика.

2.2. Различава морални мотиви и правни основания в поведението на хората.

Стандарт 3. Оценява моралните измерения на правни и политически решения.

3.1. Оценява моралните ефекти от дейността на исторически личности в политиката.

3.2. Установява и дава примери за съответствие или противоречие между морални ценности и правни норми.

Стандарт 4. Проявява толерантност и уважение към многообразието от ценностни позиции като разбира тяхната културна и национална обусловеност.

4.1. Разбира и оценява многообразието на ценностни позиции като израз на свободата и уникалността на човека.

4.2. Разглежда литературата и изкуството /кино, музика, театър/ като израз и взаимодействие на различни ценностни позиции със своя културна и национална обусловеност.

4.3. Разглежда отношението “многообразие - идентичност” в контекста на свободата, справедливостта и правото на културно самоопределяне.

4.4. Обсъжда проблеми, свързани с насилие и дискриминация към групи и общности в неравностойно положение.
Тема 1. Екологична етика

1.1. Определя различието в отношенията етика/екология, етос/природа.

1.2. Разбира екосферата като поле на необходима морална грижа и социална защита.

Тема 2. Професионален морал и професионална етика

2.1. Разграничава професионализма от призванието и моралната отговорност в дадена професионална област.

2.2. Разглежда някои професии (напр. адвокат, учител, журналист,) през призмата на отношението професионален дълг-социално призвание.

2.3. Познава основни правила на бизнесетиката.

Тема 3. Биоетика и медицинска етика

3.1. Ориентира се в дискусиите “за” и “против” аборта, евтаназията, клонирането и др.

3.2. Формулира и аргументира лична позиция по разглежданите проблеми.

Тема 4. Политика, право и морал


4.1. Разбира политическата етика като балансирана игра на конкретни, социално значими интереси; разглежда прояви на корист и корупция като нарушаване на баланса частно-общо в името на частното.

4.2. Разглежда политическия морал и етика като професионална етика с висок коефициент на отговорност в социалното управление.

4.3. Различава морални мотиви и правни основания в поведението на хората.

4.4. Установява и дава примери за съответствие или противоречие между морални ценности и правни норми;. ориентира се в аргументите “за” и “против” смъртното наказание.

Тема 5. Многообразие и търпимост


5.1. Разбира смисъла на многообразието от ценностни позиции и оценява търпимостта като морално условие и израз на свободата.

5.2. Разглежда литературата и изкуството /кино, театър, музика/ като израз и взаимодействие на различни ценностни позиции със своя културна и национална обусловеност.

5.3. Разглежда отношението “многообразие-идентичност” в контекста на свободата, справедливостта и правото на културно самоопределяне.

5.4. Обсъжда проблемите, свързани с насилие и дискриминация към групи и общности в неравностойно положение.
Отговорност

пред поколенията

Защита на живота

Призвание

Професия

Професионален дълг

Бизнесетика Лоялност

Евтаназия

Аборт

Клониране

Справедливост

Равенство

Свобода/Търпимост

Насилие/Ненасилие
На ученици-те трябва да се даде възможност да:

- Анализират автентични текстове и документи

- Защитават и опровергават различни гледни точки по значими проблеми на моралната практика.

- Анализират съвременното изкуство /кино, театър, музика/ от гледна точка на етиката.

- Използват различни източници на информация.

- Решават морални и правни казуси

- Проявяват лични и обосновани позиции спрямо предлагания учебен материал

- Пишат философски есета по етически проблеми.
Психология и логика

- Прилага идеите на Е. Фром и Л. Колбелг при осмисляне на етически проблеми.

- Използва знанията си за основни правила в междуличностните отношения.

- Развива уменията си за формулиране на тези и аргументи

Литература,

История и цивилизация

- Прилага наученото при характеризиране на литературни герои, исторически личности и събития.

География и икономика, Природни науки, Професионално образование

- Обвързва знанията си за приложните аспекти на етиката /екоетика, биоетика, професионална етика/ с обучението по тези предмети и направления.

Изкуства


- Прилага наученото по етика при анализ на художествени проблеми и явления.

Х КЛАС ЕТИКА И ПРАВО ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА


Втори модул: СОЦИАЛНОПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО






















Ядра на учебно съдържание



Очаквани резултати на ниво учебна програма



Очаквани резултати по теми



Основни понятия



Контекст и дейности



Между-


предметни връзки


Ядро:

Свобода и законност

Второ равнище

Модул ІІ


СОЦИАЛНО-ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО
Стандарт № 1. Познава ролята на държавното управление и финансирането му чрез данъци

1.1. Разбира системата от данъци като специфична взаимовръзка между държавата и гражданско общество.

1.2. Осъзнава връзката между данъчна политика и социална справедливост.

1.3. Познава основните данъчни институции.

Стандарт 2. Познава ролята на гражданското общество за създаването на законите и тяхната промяна.

2.1. Познава същността на партиите и другите политически организации и механизмите на тяхното създаване.

2.2. Знае как гражданското общество може да влияе на законодателния процес.

2.3. Описва механизми за участие на граждански организации във властта и управлението.

Стандарт 3. Сравнява правата си на гражданин в Република България и в Европа и начините за отстояването им

3.1. Различава национално и европейско гражданство и познава специфичните права на европейското гражданство.

3.2. Запознат е с национални и европейски институции и организации, от които може да получава помощ при защита на своите права.

3.3. Обяснява актуални проблеми, свързани със защита на етнически, религиозни и малцинствени права в България.

Стандарт № 4. Обяснява връзката между идеите за свобода, човешки права и граждански права.

4.1. Ориентира се в социалната структура на обществото.

4.2. Свързва идеите за мир, свобода, справедливост и солидарност със защитата на основните права и свободи на човека.

Стандарт № 5. Съзнава предимствата и недостатъците на законодателството в демократичните общества.

5.1. Ориентира се в проблемите на човешките права (религиозни, малцинствени, социални и др.) в модерните демокрации.

5.2. Умее да защитава своя позиция при сравняване на различна степен на защитеност на човешките права в модерните демокрации.

5.3. Свързва процесите на глобализация с необходимостта от международен правов ред.
Тема 1. Данъци и държавно управление.

1.1. Умее да се ориентира в данъчните отношения между индивида, общината и централната данъчна администрация.

1.2. Знае как да попълва данъчна декларация.

1.3. Знае как граждански организации могат да упражняват контрол върху държавната администрация.

Тема 2. Политически субекти и политически живот.

2.1. Различава политически и неполитически организации.

2.2. Умее критически да се отнася към проявите на политическа пропаганда.

2.3. Оценява влиянието на граждански организации върху политическия живот.

Тема 3. Право на ЕС

3.1. Разглежда целите и принципите на ЕС като реализация на идеите за мир, свобода, справедливост и солидарност.

3.2. Познава основните институции и основните източници на правото на ЕС 3.3. Разбира необходимостта от хармонизиране на законодателството на България с това на ЕС.

Тема 4. Защита на социални, етнически и малцинствени права

4.1. Прави разлика между социални групи и социални слоеве. Запознат е с теориите за класите и елита.

4.2. Разбира същността на социалните права и начините за тяхна защита.

4.3. Ориентира се в дискусии по актуални проблеми, свързани със защита на етнически, религиозни и малцинствени права в България и света.

Тема 5. Социален и политически контекст на правните проблеми в модерни демокрации

5.1. Умее да дава примери за защита на социални, религиозни и малцинствени права в държави със социална и с либерална ориентация.

5.2. Умее да защитава своя позиция при сравняване на различна степен на защитеност на човешките права в модерните демокрации.
Данъци

Държавна администрация

Политическа партия

Изборна кампания

Лоби/Лобиране

Гражданско неподчинение

Европейски съюз

Европейски парламент

Съвет на ЕС

Европейска комисия

Европейски съд

Социална стратификация

Социален слой

Елит

Социалдемокрация

Либерализъм
На учениците трябва да се даде възможност да:

1. Работят с автентични текстове и документи

2. Решават правни казуси

3. Участват в дискусии по актуални събития като ги анализират от правна гледна точка.

4. Работят в група

5. Аргументират лична позиция /устно и писмено/.
1. Използват наученото в часовете по Етика за осмисляне на ценностните основания на правото.

2. Правят връзки със знанията по

Психология и логика при анализ и аргументиране на различни гледни точки по правни решения и казуси.

3. Използват частнонаучните знания от История и цивилизация,

География и икономика при: - философско осмисляне на идеите за обединение на Европа и за общо европейско право;

- осъзнаване на същността на социалните права и на смисъла на тяхната защита;

- усвояване на умения ориентиране в съвременния политически и икономически

Няма коментари:

Публикуване на коментар