ПО ЕТИКА И ПРАВО
ЗА Х КЛАС
ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА
І. Общо представяне
Общ хорариум: минимум 90 учебни часа
Учебната програма е предвидена за профилирана подготовка по предмета Етика и право, който е част от предметен цикъл Философия. Програмата обединява три относително самостоятелни модула: 1.Приложна етика, 2.Социално-политическа философия и право, 3.Право и етика на информационното общество. Първите два модула са задължителни за профилираната подготовка по философия. Третият модул е избираем и може да се използва, само ако са осигурени посочените към него изисквания. Всеки от трите модула може да се използва отделно от другите при и при непрофилирана подготовка по философия в рамките на ЗИП.
Първи модул: ПРИЛОЖНА ЕТИКА
Хорариум: минимум 27 учебни часа
Обучението по "Приложна етика" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Етика и право". То е свързано с постигане на стандартите от второ равнище на ядрото "Свобода и отговорност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.
Както личи от названието, този модул има изключително практическа насоченост и се осъществява в контекста на една актуална тематика – професионална етика, биоетика, медицинска етика, политика и морал. Специално внимание е отделено на такива важни в съвременното общество теми и проблеми като: евтаназия, аборт, смъртно наказание, генетични експерименти с хора и животни, бизнес-етикет, насилие и милосърдие.
Цели на обучението:
1. Да се стимулира нравственото самопознание и самоопределяне на учениците чрез трениране на уменията за автономен морален избор.
2. Да се осъзнае универсалната приложимост на етическите знания чрез анализ на ситуации и проблеми от различни социални сфери.
3. Да се осъзнае ценността на многообразието и идеята, че тъкмо като различни всички ние сме равни.
Втори модул: СОЦИАЛНОПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО
Хорариум: минимум 27 учебни часа
Обучението по "Социално-политическа философия и право" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Етика и право". То е свързано с постигане на първите пет стандарта от второ равнище на ядрото "Свобода и законност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.
Модулът "Социално-политическа философия и право" развива правната и политическата култура на учениците в посока на философско осмисляне на проблемите за справедливостта, свободата, равенството, правата на човека, собствеността, законността и демокрацията. Важни акценти в учебното съдържание са предимствата и недостатъците на законодателството в демократичните общества, сравнението между българското и европейското законодателство в сферата на правата на човека, проблемите за правата на децата, жените и малцинствата в съвременния свят. Специално внимание се отделя на уменията за участие и подкрепа на значими социални дейности.
Извън профилираното обучение по философия, обучението по този модул предполага тясна връзка с обучението по История и цивилизация, География и икономика.
Цели на обучението:
1. Да се развие правната и политическата култура на учениците чрез по-задълбочен философски анализ на ценностните основания на правото, както и на основни политически идеи и модели на управление.
2. Да се изяснят по-детайлно отношенията между гражданина и държавата, между частния интерес и общото благо.
3. Да се разширят познанията на учениците за ролята на гражданското общество и да се даде възможност за прилагане на тези знания, за трениране на основни умения за социално участие и промяна.
Трети модул: ПРАВО И ЕТИКА НА ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
Хорариум: минимум 36 учебни часа
Този модул е предназначен за ученици, които имат интереси в областта на етиката и правото, и желаят да задълбочат знанията си за развитието на нормативните системи в бързо променящата се социална среда. Модулът не е задължителен за профилираната подготовка по философия.
Обучението е свързано най-вече с постигане на последния стандарт от ІІ-ро равнище на ядрото "Свобода и законност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия, а именно: "Анализира правни и социални аспекти на глобализацията и на прехода към информационно общество." Този стандарт изисква разширяване и задълбочаване на задължителната подготовка на учениците, свързана с ролята на медиите в обществения живот, с основните човешки права и свободи, с уменията за защита на тези права и свободи съгласно нормите на демократичното право. Учебното съдържание е ориентирано към по-важните правни, морални и социални ефекти от прилагането на новите информационни технологии и глобализацията на комуникационния обмен, като представя и спецификата на нормативната уредба на информационната област.
За постигане на по-добър ефект, препоръчително е обучението по този модул да се осъществява :
q от учители, завършили успешно краткосрочен курс за следдипломна квалификация по "Право и етика на информационното общество" и притежаващи удостоверение за повишаване на квалификацията;
q от учители с компютърна грамотност и умения за работа в Интернет;
q в училища, които могат да осигурят на учениците и учителите база и условия за работа в Интернет;
q в синхрон с обучението по информационни технологии /модулите за Интернет/.
Цели на обучението:
Новите информационни технологии навлизат във всички сфери на обществения живот. Този процес има положителни и отрицателни страни, които трябва да се познават. Тъй като учениците от средното училище са сред най-активните потребители на услугите в Интернет с обучението по тази програма се цели учениците:
1. Да разширят и конкретизират знанията си за действието на нормативните социални регулатори /в България, Европа и света/ в една от най-динамичните сфери – информационната;
2. Да се запознаят с правата, които притежават като граждани и като потребители, както и със задълженията, които имат към останалите участници в комуникационния обмен;
3. Да осъзнаят рисковете от нарушаване на личната неприкосновеност, както и ограниченията при работа с лични данни в мрежата;
4. Да се подготвят и мотивират за компетентно и отговорно поведение в мрежата.
Х КЛАС ЕТИКА И ПРАВО ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА
Първи модул: ПРИЛОЖНА ЕТИКА
Ядра на учебно съдържание | Очаквани резултати на ниво учебна програма | Очаквани резултати по теми | Основни понятия | Контекст и дейности | Между- предметни връзки |
Ядро № Свобода и отговорност Второ равнище Модул І ПРИЛОЖНА ЕТИКА | Стандарт 1. Разпознава и анализира ценностните основания и моралните последици на човешкото поведение в различни социални сфери. 1.1. Познава основанията на различни позиции по проблеми, свързани с екоетика, биоетика, медицинска етика, професионална етика. 1.2. Оценява позиции и постъпки на литературни герои и исторически личности, както от гледна точка на моралните мотиви, така и на последиците. 1.3. Разбира универсалния характер на морала като аспект на човешкото поведение във всяка културна сфера. Стандарт 2. Различава етическите и правните основания на човешкото поведение. 2.1. Разбира ограничената възможност на морала да бъде единствен регулатор на социалната практика. 2.2. Различава морални мотиви и правни основания в поведението на хората. Стандарт 3. Оценява моралните измерения на правни и политически решения. 3.1. Оценява моралните ефекти от дейността на исторически личности в политиката. 3.2. Установява и дава примери за съответствие или противоречие между морални ценности и правни норми. Стандарт 4. Проявява толерантност и уважение към многообразието от ценностни позиции като разбира тяхната културна и национална обусловеност. 4.1. Разбира и оценява многообразието на ценностни позиции като израз на свободата и уникалността на човека. 4.2. Разглежда литературата и изкуството /кино, музика, театър/ като израз и взаимодействие на различни ценностни позиции със своя културна и национална обусловеност. 4.3. Разглежда отношението “многообразие - идентичност” в контекста на свободата, справедливостта и правото на културно самоопределяне. 4.4. Обсъжда проблеми, свързани с насилие и дискриминация към групи и общности в неравностойно положение. | Тема 1. Екологична етика 1.1. Определя различието в отношенията етика/екология, етос/природа. 1.2. Разбира екосферата като поле на необходима морална грижа и социална защита. Тема 2. Професионален морал и професионална етика 2.1. Разграничава професионализма от призванието и моралната отговорност в дадена професионална област. 2.2. Разглежда някои професии (напр. адвокат, учител, журналист,) през призмата на отношението професионален дълг-социално призвание. 2.3. Познава основни правила на бизнесетиката. Тема 3. Биоетика и медицинска етика 3.1. Ориентира се в дискусиите “за” и “против” аборта, евтаназията, клонирането и др. 3.2. Формулира и аргументира лична позиция по разглежданите проблеми. Тема 4. Политика, право и морал4.1. Разбира политическата етика като балансирана игра на конкретни, социално значими интереси; разглежда прояви на корист и корупция като нарушаване на баланса частно-общо в името на частното. 4.2. Разглежда политическия морал и етика като професионална етика с висок коефициент на отговорност в социалното управление. 4.3. Различава морални мотиви и правни основания в поведението на хората. 4.4. Установява и дава примери за съответствие или противоречие между морални ценности и правни норми;. ориентира се в аргументите “за” и “против” смъртното наказание. Тема 5. Многообразие и търпимост5.1. Разбира смисъла на многообразието от ценностни позиции и оценява търпимостта като морално условие и израз на свободата. 5.2. Разглежда литературата и изкуството /кино, театър, музика/ като израз и взаимодействие на различни ценностни позиции със своя културна и национална обусловеност. 5.3. Разглежда отношението “многообразие-идентичност” в контекста на свободата, справедливостта и правото на културно самоопределяне. 5.4. Обсъжда проблемите, свързани с насилие и дискриминация към групи и общности в неравностойно положение. | Отговорност пред поколенията Защита на живота Призвание Професия Професионален дълг Бизнесетика Лоялност Евтаназия Аборт Клониране Справедливост Равенство Свобода/Търпимост Насилие/Ненасилие | На ученици-те трябва да се даде възможност да: - Анализират автентични текстове и документи - Защитават и опровергават различни гледни точки по значими проблеми на моралната практика. - Анализират съвременното изкуство /кино, театър, музика/ от гледна точка на етиката. - Използват различни източници на информация. - Решават морални и правни казуси - Проявяват лични и обосновани позиции спрямо предлагания учебен материал - Пишат философски есета по етически проблеми. | Психология и логика - Прилага идеите на Е. Фром и Л. Колбелг при осмисляне на етически проблеми. - Използва знанията си за основни правила в междуличностните отношения. - Развива уменията си за формулиране на тези и аргументи Литература, История и цивилизация - Прилага наученото при характеризиране на литературни герои, исторически личности и събития. География и икономика, Природни науки, Професионално образование - Обвързва знанията си за приложните аспекти на етиката /екоетика, биоетика, професионална етика/ с обучението по тези предмети и направления. Изкуства- Прилага наученото по етика при анализ на художествени проблеми и явления. |
Х КЛАС ЕТИКА И ПРАВО ПРОФИЛИРАНА ПОДГОТОВКА
Втори модул: СОЦИАЛНОПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО
Ядра на учебно съдържание | Очаквани резултати на ниво учебна програма | Очаквани резултати по теми | Основни понятия | Контекст и дейности | Между-предметни връзки |
Ядро: Свобода и законност Второ равнище Модул ІІСОЦИАЛНО-ПОЛИТИЧЕСКА ФИЛОСОФИЯ И ПРАВО | Стандарт № 1. Познава ролята на държавното управление и финансирането му чрез данъци 1.1. Разбира системата от данъци като специфична взаимовръзка между държавата и гражданско общество. 1.2. Осъзнава връзката между данъчна политика и социална справедливост. 1.3. Познава основните данъчни институции. Стандарт 2. Познава ролята на гражданското общество за създаването на законите и тяхната промяна. 2.1. Познава същността на партиите и другите политически организации и механизмите на тяхното създаване. 2.2. Знае как гражданското общество може да влияе на законодателния процес. 2.3. Описва механизми за участие на граждански организации във властта и управлението. Стандарт 3. Сравнява правата си на гражданин в Република България и в Европа и начините за отстояването им 3.1. Различава национално и европейско гражданство и познава специфичните права на европейското гражданство. 3.2. Запознат е с национални и европейски институции и организации, от които може да получава помощ при защита на своите права. 3.3. Обяснява актуални проблеми, свързани със защита на етнически, религиозни и малцинствени права в България. Стандарт № 4. Обяснява връзката между идеите за свобода, човешки права и граждански права. 4.1. Ориентира се в социалната структура на обществото. 4.2. Свързва идеите за мир, свобода, справедливост и солидарност със защитата на основните права и свободи на човека. Стандарт № 5. Съзнава предимствата и недостатъците на законодателството в демократичните общества. 5.1. Ориентира се в проблемите на човешките права (религиозни, малцинствени, социални и др.) в модерните демокрации. 5.2. Умее да защитава своя позиция при сравняване на различна степен на защитеност на човешките права в модерните демокрации. 5.3. Свързва процесите на глобализация с необходимостта от международен правов ред. | Тема 1. Данъци и държавно управление. 1.1. Умее да се ориентира в данъчните отношения между индивида, общината и централната данъчна администрация. 1.2. Знае как да попълва данъчна декларация. 1.3. Знае как граждански организации могат да упражняват контрол върху държавната администрация. Тема 2. Политически субекти и политически живот. 2.1. Различава политически и неполитически организации. 2.2. Умее критически да се отнася към проявите на политическа пропаганда. 2.3. Оценява влиянието на граждански организации върху политическия живот. Тема 3. Право на ЕС 3.1. Разглежда целите и принципите на ЕС като реализация на идеите за мир, свобода, справедливост и солидарност. 3.2. Познава основните институции и основните източници на правото на ЕС 3.3. Разбира необходимостта от хармонизиране на законодателството на България с това на ЕС. Тема 4. Защита на социални, етнически и малцинствени права 4.1. Прави разлика между социални групи и социални слоеве. Запознат е с теориите за класите и елита. 4.2. Разбира същността на социалните права и начините за тяхна защита. 4.3. Ориентира се в дискусии по актуални проблеми, свързани със защита на етнически, религиозни и малцинствени права в България и света. Тема 5. Социален и политически контекст на правните проблеми в модерни демокрации 5.1. Умее да дава примери за защита на социални, религиозни и малцинствени права в държави със социална и с либерална ориентация. 5.2. Умее да защитава своя позиция при сравняване на различна степен на защитеност на човешките права в модерните демокрации. | Данъци Държавна администрация Политическа партия Изборна кампания Лоби/Лобиране Гражданско неподчинение Европейски съюз Европейски парламент Съвет на ЕС Европейска комисия Европейски съд Социална стратификация Социален слой Елит Социалдемокрация Либерализъм | На учениците трябва да се даде възможност да: 1. Работят с автентични текстове и документи 2. Решават правни казуси 3. Участват в дискусии по актуални събития като ги анализират от правна гледна точка. 4. Работят в група 5. Аргументират лична позиция /устно и писмено/. | 1. Използват наученото в часовете по Етика за осмисляне на ценностните основания на правото. 2. Правят връзки със знанията по Психология и логика при анализ и аргументиране на различни гледни точки по правни решения и казуси. 3. Използват частнонаучните знания от История и цивилизация, География и икономика при: - философско осмисляне на идеите за обединение на Европа и за общо европейско право; - осъзнаване на същността на социалните права и на смисъла на тяхната защита; - усвояване на умения ориентиране в съвременния политически и икономически |
Няма коментари:
Публикуване на коментар