УЧЕБНА ПРОГРАМА
по ПСИХОЛОГИЯ И ЛОГИКА
IХ клас
задължителна подготовка
І. Общо представяне
Хорариум: 54 учебни часа
Предметите от цикъл "Философия" /Психология и логика, Етика и право, Философия/ целят да ориентират ученика в отношенията му към себе си, към другите и към света, и съдействат за неговото самоопределяне като автономна личност и свободен гражданин.
Като част от задължителната подготовка и в рамките на предметния цикъл, обучението по Психология и логика е насочено главно към личностното самопознание, към развитие на уменията за общуване и съвместен живот, за опознаване на другите и света, за критическо и творческо мислене. То полага основите на подготовката на учениците в рамките на предметния цикъл и създава условия за по-ефективно обучение по Етика и право в Х-ти клас и Философия в ХІ-ти клас.
Извън предметния цикъл, обучението по Психология и логика практически е свързано с всички останали предмети от общообразователната подготовка, доколкото познавателните способности и уменията за критическо мислене имат универсална приложимост.
Учебната програма има две части – Психология и Логика.
Първата част /Психология/ е свързана с постигане на стандартите от първо равнище на ядрото "Себепознание и взаимност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по философия. Освен с тези стандарти, обучението по програмата е свързано и със следните стандарти за учебно съдържание по гражданско образование: 1. Разграничава основните социални групи и общности и коментира интересите и проблемите им, 2. Показва готовност за противодействие срещу насилието и стремеж към разрешаване на конфликтни ситуации, 3. Определя мястото си и проектира бъдещето си в икономическите отношения.
Втората част /Логика/ е свързана с постигане на стандартите от първо равнище на ядрото "Критическо мислене и създаване на смисъл" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по философия.
ІІ. Цели на обучението
Общите цели на обучението по Психология и логика са:
- Учениците да развият уменията си за себепознание и планиране на личностното развитие.
- Да се ориентират в света на човешките взаимоотношения и да знаят как да общуват конструктивно, да работят в група и да вземат решения.
- Да се учат как да опознават другите и света като развиват уменията си за ясно, точно и критическо мислене.
- Да се учат да разбират и да приемат различията между хората и социалните групи и да се подготвят за живот в един свят на многообразие и толерантност.
І част – ПСИХОЛОГИЯ ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА
ІІІ. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ | ІV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ (ТЕМИ, ПОНЯТИЯ, КОНТЕКСТ И ДЕЙНОСТИ, МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ | ||||
ЯДРО НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ | ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ НА НИВО УЧЕБНА ПРОГРАМА | ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ПО ТЕМИ | ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ | КОНТЕКСТ И ДЕЙНОСТИ ЗА ЦЯЛАТА УЧЕБНА ПРОГРАМА | МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
ЯДРО № 1 СЕБЕПОЗНАНИЕ И ВЗАИМНОСТ Първо равнище: | Познава етапите на личностното развитие, възникването и развитието на Аз-а 1. Описва основните етапи в развитието на човека и се ориентира в поне две различни концепции за човешката личност. 2. Познава съдържанието и структурата на Аз-образа. 3. Използва източници на информация за изграждане и защита на представата за себе си. | Тема 1: Психологията - наука и практика. 1. Познава обекта и предмета на психологията като самостоятелна наука, изучаваща и подпомагаща човека и неговото развитие. 2. Ориентира се в поне две алтернативни психологически концепции (психоанализ, хуманистична психология). 3. Познава аспекти на практическото приложение на психологията. |
| На учениците трябва да се даде възможност да: - се запознаят с практическите възможности на съвременната психология да подпомага човешката дейност (психодиагностика, психологическо консултиране, психотерапия, психологически изследвания и др.); | ü способност да свързва понятийния апарат на психологията с основни философски понятия /съзнание, човек, наука/ |
Може да се ориентира в основните аспекти на човешката сексуалност 1. Описва половата структура на човешката личност и оценява основни модели и схеми на сексуалното поведение. 2. Може да дискутира по проблеми на сексуалното насилие. | Тема 2: Процесът на опознаване на себе си. Аз и моята сексуалност. 1. Описва основни етапи в развитието на личността. 2. Познава съдържанието и структурата на Аз-образа на човека. 3. Знае как се анализира самооценката и представата за себе си. 4. Описва половата структура на личността и обсъжда проблеми на сексуалното насилие. |
| - изследват себе си чрез различни психологически методи и да сравняват получените резултати, както със съучениците си, така и с нормите |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Разбира значението и функционирането на общността; познава ролята на основните социални общности (семейството, приятелите, колегите) за личностното и професионално развитие 1. Ориентира се в основните човешки групи, принципите на тяхното възникване, развитие и значението им за индивида. 2. Аргументира избори за бъдещото си образование и кариера. 3. Познава основните жизнени цикли. | Тема 3: Светът на връстниците. 1. Познава характерни особености наобщуването в юношеската група. 2. Може да анализира групата на връстниците, в която е включен (или към която се стреми) и нейните групови изисквания и цели. |
| - откриват своите силни страни и потенциали и да подпомагат съучениците си в този процес - придобиват личностен опит в процеса на групова работа; | ü прави връзка с наученото за пола на човека, размножаването и висшата нервна дейност по биология | |
Умее да създава адекватен образ за себе си, да разбира и уважава различията между хората. 1. Ориентира се в принципите на създаване образа на света и ученето при човека. 2. Знае как се изследва самооценката и представата за себе си. 3. Ориентира се в основните аспекти на личностната типология и социокултурните различия. 4. Описва нивата на морално развитие. | Тема 4: Светът на възрастните. 1. Анализира семейството и училището като социални общности и се ориентира в отношенията “в” и “между” тях. 2. Съпоставя изискванията, които има към бъдещата си професия и своите потенциали. |
| - се упражняват с различни процедури, прилагани при подбор и наемане на работа | ü усвоява знания и умения, които се прилагат в сферата на професионалното обучение | |
Познава основните принципи на комуникативността, правенето на избори и вземането на решения 1. Познава особеностите на комуникацията между хората и изследва комуникативните си умения. 2. Познава и прилага основни принципи за правене на избор и вземане на решение. 3. Разбира смисъла на конфликтите и може да прилага способи за разрешаването им. | Тема 5: Личностни различия и общуване. 1. Ориентира се в основните аспекти на личностната типология и социокултурните различия. 2 Познава особеностите на комуникацията между хората и изследва комуникативните си умения. 3. Различава основни движещи сили на поведението и описва нивата на морално развитие ( Л. Колберг). 4. Познава и прилага основни принципи за правене на избори, вземане на 2. решения и решаването на конфликти. 5. Описва и приема различията между хората /физически, етнически и религиозни/. |
| - работят върху казуси и да дискутират върху важни теми (сексуалността, зависимостите, различията и др.) | ü получените знания ще бъдат доразвити в обучението по логика, етика и право, и философия ü обосновава биологичното начало на човека с психичното и личността |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Ориентира се в различни видове психологически зависимости на личността. 1. Познава основните принципи и механизми за създаване на личностни зависимости (наркомании, секти и психорелигии, хазарт и др.). 2. Ориентира се в стратегиите за справяне със зависимостите и ролята на психологическото консултиране и психотерапия. | Тема 6: Зависимостите. 1. Ориентира се в основните типове психологически зависимости: наркотици; секти и психорелигии; хазарт и пристрастяването към риск. 2. Оценява социални последици от въздействието на психологическите зависимости. |
| - работят с различни източници на информация | ü свързва познавателните процеси с наученото по биология за сензорните системи | |
Тема 7: Познанието и ученето. 1. Описва ученето като процес на преработка на информация. 2. Ориентира се в аспектите на човешката интелигентност. 3. Обединява познавателните процеси в единен модел за опознаване на света. |
| - свързват мисленето като познавателен процес и моделите на формалната логика. | ü прилага наученото при характеризиране на литературни герои и исторически личности |
ІІ част – ЛОГИКА ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА
Ядра на учебното съдържание | Очаквани резултати на ниво учебна програма | Очаквани резултати по теми | Основни нови понятия (по теми) | Контекст и дейности | Възможности за междупредметни връзки |
Ядро №4 Критическо мислене и създаване на смисъл Първо равнище | Стандарт: Познава разликите между рационално и интуитивно мислене, между аргументация и внушение.
| Тема1:Рационалност и мислене.
| мислене рационалност интуиция аргумент внушение истина | На учениците трябва да се даде възможност да: 1. Формулират собствени тези по различни въпроси и да ги аргументират устно или писмено. 2. Задават въпроси свързани с прилагането на логическите знания към други предметни области. | 1.Програмата по логика е естествено продължение и доразвитие на знанията и уменията получени по психология. 2.Придобитите умения за логическо мислене могат да бъдат успешно приложени при усвояване и |
Стандарт: Формулира изводи от гледна точка на тяхната релевантност към предпоставките.
| Тема2: Логика и форми на мисленето.
| понятие съждение умозаключение закон | 3. Работят с автентични философски и други текстове. 4. Сравняват различни подходи към изучаваните теми и ги оценяват. | систематизиране на учебното съдържание по всички останали предмети от задължителната подготовка в девети клас. | |
Стандарт: Умее да формулира теза по даден проблем и да дава аргументирана подкрепа в нейна защита.
| Тема3: Въпроси и отговори.
| теза твърдение проблем анализ | 5. Интерпретират различни информационни източници без опасения за евентуални грешки. 6. Оценяват чужди тези от гледна точка на тяхната аргументираност. | 3.Уменията за водене на спор и работа в група могат да бъдат прилагани при дискусии в предметите от хуманитарния цикъл. 4. Уменията за формулиране и аргументиране на различни тези могат да се прилагат при писане на есета и други самостоятелни разработки по всички учебни предмети. | |
Стандарт: Разпознава типове аргументация (включително и грешки) в умозаключения, философски текст и други сфери.
| Тема4: Истина и аргументация.
| дедукция индукция аналогия факт | 7. Добиват личен опит в аргументирането при участие в дискусии по различни проблеми. 8. Откриват приложимостта на логическите знания в другите науки. | ||
Стандарт: Умее да задава въпроси за по-задълбочено аргументиране и по-нататъшно изследване.
| въпрос сравнение интерпретация | ||||
Стандарт: Демонстрира отвореност и толерантност към различни схващания.
| Тема5: Комуникация и толерантност.
| разбиране смисъл толерантност |
Няма коментари:
Публикуване на коментар