Приобщаващото образование не е цел само по себе си, а средство за постигане на по-висша цел. То допринася за утвърждаването на едно приобщаващо общество, в което човешките права са основен компонент на публичната политика“.
Лен Бартън
Въпросите на интегрираното образование и прилагането му на практика в условията на българското училище са сред приоритетите, заложени в политиката на МОН в периода 2003-2007г.
Поетапното въвеждане на интегрираното обучение в системата на народната просвета е заложено като основна цел в Националния план за интегриране на деца и ученици със специални образователни потребности и/или хронични заболявания в системата на народната просвета, приет с ПМС №894/22.12.2003г.
За осветляване на проблематиката е необходимо да се даде отговор на следните въпроси:
Каква е разликата между интегрирано образование, приобщаващо образование и специално образование? Означава ли приобщаващото образование включване на всички групи, или се отнася предимно за деца с увреждания? По какъв начин то е свързано с основните проблеми на образованието като "отпадането" от училище, качеството на преподаване, образованието на момичетата, адаптирането на учебните програми, липсата на ресурси?
Отговорите на тези и на много други въпроси, свързани с идеите за интегрираното обучение и приобщаващото образование, можете да намерите в книгите, преведени и издадени на български език от Център за независим живот − София:
„ Интегрирано образование на деца с увреждания”- Колектив:Венцислав Панчев, Валентин Томов, Нели Дянкова, Соня Блажева;
„Приобщаващо образование – когато ресурсите не достигат”- Сю Стъбс;
„Приобщаващото образование и обучението на учители –основание за надежда или поредната илюзия”- Лен Бартън.
Книгите са в pdf формат и могат да се изтеглят от адрес:www.cil-bg.org/5publications/
Няма коментари:
Публикуване на коментар