Държавни образователни изисквания за учебно съдържание по предметен цикъл Философия
Степен на образование: Средна
Етап: Гимназиален (ІХ-ХІІ клас)
Ядра на учебно съдържание | Стандарти |
І.Себепо-знание и взаим-ност | Първо равнище 1.Познава етапите на личностното развитие, възникването и развитието на Аз-а. 2.Може да се ориентира в основните аспекти на човешката сексуалност. 3.Разбира значението и функционирането на общността; познава ролята на основните социални общности(семейството, приятелите, колегите) за личностното и кариерното развитие. 4.Умее да създава адекватен образ за себе си, да разбира и да уважава различията между хората. 5.Познава основните принципи на комуникативността, правенето на избор и вземането на решения. 6.Ориентира се в различни видове психологически зависимости на личността. Второ равнище 1.Умее да осмисля поведението си, да анализира предпоставките му и демонстрира готовност за самоусъвършенстване и промяна. 2.Умее да работи в група, да разбира мотивите на чуждото поведение. 3.Умее да решава конфликти и да води преговори. 4.Определя и обяснява различни модели на социално поведение и влияние (конформизъм, насилие и алтруизъм). |
ІІ. Свобода и отговор-ност | Първо равнище 1.Разбира спецификата на етическото отношение, начините за създаването и удържането му; обяснява и уважава негови културни, религиозни и национални особености. 2.Познава алтернативни подходи към основни морални ценности (свобода, щастие, смисъл на живота) и разбира тяхната роля за самоопределянето и моралното поведение. 3.Разбира значимостта на любовта и сексуалността. 4.Може да прилага основни етически правила в анализ на междуличностни отношения и конфликти. 5.Умее да анализира основите на собствения си морален опит, да прави автономен и отговорен морален избор. Второ равнище 1.Разпознава и анализира ценностните основания и моралните последици на човешкото поведение в различни социални сфери. 2.Различава етическите и правните основания на човешкото поведение. 3.Оценява моралните измерения на правни и политически решения. 4.Проявява толерантност и уважение към многообразието от ценностни позиции, като разбира тяхната културна и национална обусловеност. |
ІІІ.Сво-бода и закон-ност | Първо равнище1.Разбира легитимността на властта, законите, държавата и ролята им за социалното общуване. 2.Разбира идеята за демокрация, характера на правовата държава и ролята на медиите в обществения живот. 3.Познава основните човешки права и свободи и разпознава случаи на тяхното нарушаване. 4.Анализира връзката между права и задължения, като се позовава на основни документи за правата на човека. 5.Разбира идеята за гражданско общество и начините на функционирането му. 6.Има готовност за защита на правата си и осъзнава ролята на гражданското участие в социалния живот. Второ равнище 1.Познава ролята на държавното управление и финансирането му чрез данъци. 2.Познава ролята на гражданското общество за създаването на законите и тяхната промяна. 3.Сравнява правата си на гражданин в Република България и в Европа и начините за отстояването им. 4.Обяснява връзката между идеите за свобода, човешки права и граждански права. 5.Съзнава предимствата и недостатъците на законодателството в демократичните общества. 6.Анализира правни и социални аспекти на глобализацията и на прехода към информационно общество. |
ІV.Кри-тическо мислене и създа-ване на смисъл | Първо равнище1.Познава разликите между рационално и интуитивно мислене, между аргументация и внушение. 2.Формулира изводи от гледна точка на тяхната релевантност към предпоставките. 3.Умее да формулира теза по даден проблем и да дава аргументирана подкрепа в нейна защита. 4.Разпознава типове аргументация (включително и грешки) в умозаключения, философски текстове и други сфери. 5.Умее да задава въпроси за по-задълбочено аргументиране и по-нататъшно изследване. 6.Демонстрира отвореност и толерантност към различни схващания. Второ равнище 1.Различава формите от съдържанието на мислите. 2.Решава проблеми чрез изследване на контекста, смяна на гледната точка и формулиране на хипотези. 3.Развива контрааргументи на собствените си тези и съзнава, че има различни подходи при разбирането на истината и реалността; различава истината и интереса. 4.Познава ролята на идеите за създаване на смисъл; различава мнение и знание. 5.Разбира значението на творчеството и новостите за развитието и напредъка. |
V. Човекът и неговият свят | Първо равнище1.Разбира спецификата на човешкото съществуване. 2.Разглежда реалността във възникване и развитие. 3.Демонстрира познание за различни методи на философско изследване. 4.Ориентира се в отношенията между индивидуално,общностно и универсално. 5.Умее да разкрива и анализира философски идеи в публицистичен, художествен и научен текст. 6.Разбира значението на саморефлексията, изследването и творчеството. Второ равнище 1.Разбира ценността на културните различия и осъзнава културната си идентичност. 2.Осмисля философски отношението човек - природа. 3.Познава спецификата на красивото и изкуството. 4.Познава спецификата на религиозния светоглед и ролята му в историята на културата. 5.Анализира основни философски проблеми в историческото им развитие. 6.Съзнава заплахите за съществуването на човечеството и важността на неговото устойчиво развитие. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар