| Документални сборници и албуми | ||
| Българите от западните покрайнини (1878-1975г.) | ||
| Автор:Елена Бугарчева, Людмила Зидарова- съставители | ||
| Издател: УИ "Св. Климент Охридски", 2005 | ||
| ISBN9549800458 | ||
| Представените в сборника документи от българските архиви са посветени на живота на българите от т.н. Западни покрайнини останали извън пределите на България след решенията на Ньойския договор. | ||
| Древна Тракия | ||
| Автор: Иван Маразов | ||
| Издател: Летера, 2005 | ||
| Албумът "Древна Тракия" представя най-доброто от материалната и духовна култура на траките разделено в пет раздела: Траките, Изкуството, Царят и културата, Богове и герои, Вярата в безсмъртието. | ||
| Литература подпомагаща | ||
| обучението в профилирана | ||
| подготовка и ЗИП | ||
| Философски проблеми на социалните науки. | ||
| Автор: Иван Върбанов | ||
| Съдържанието на книгата можете да прочетете или изтеглите от адрес : http://www.uni-svishtov.bg/philosophy/FPSS/Content.htm | ||
| Настоящето изследване е посветено на философските проблеми на социалните науки през периода ХVІІ- началото на ХХ век. Съдържанието на настоящия труд включва селективно представяне на идеите за науката - с акцент върху появата на социалните науки и представите за тях. Неговата цел е да допринесе за по-доброто разбиране на съвременното и бъдещото състояние на тези науки и понятията, чрез които днес разбираме миналото, което ги е породило. Да провокира и разшири съвременните спорове във философията на социалните науки. В него се отчита влиянието на фундаменталните социални предпоставки - Тридесет годишната война, капитализмът, Френската и Индустриалната революции, появата на националната държава и "социалния въпрос". | ||
| Философия на историята | ||
| Желязко Стоянов | ||
| Издател : Парадигма, 2005 | ||
| ISBN954326001Х | ||
| Къде, кога и при какви обстоятелства възниква интересът към знанията за социалното минало?Кои са факторите за тяхното появяване, функциониране и развитие?Какви са връзките между философското и социално-историческото познание?По какъв начин се осъществява връзката между историята и другите области на социалната мисъл?Кои са характерните особености на знанията за миналите деяния на обществото?Кои са изворите за познаване на миналото?Каква е ролята на историческите факти в този процес?Какво е мястото на описанията и обясненията в структурата на историческите знания?Кои са техните социални функции?На тези и на други ключови философско-исторически проблеми и подходи докторът на философските науки Желязко Стоянов, професор в Софийския Университет "Св. Климент Охридски", предлага обосновани отговори в тази своя книга. | ||
| Интелектуалците в Европа през ХХІ век: | ||
| Есе по сравнителна история | ||
| Автор: Кристоф Шарл | ||
| Издател: Дом на науките за човека и обществото | ||
| ISBN9549567176 | ||
| Да се изследва промяната в положението на различните интелектуални групи в обществената структура на европейските страни е едновременно най-важният въпрос, за да могат да се разберат основите на тяхната нова символна идентичност, и най-трудният при настоящото състояние на изследванията. В действителност се сблъскваме с една апория: как да се изгради социологията на една обществена група, която все още не е напълно дефинирана, която също така не може да бъде дефинирана само като обществена, нито само като професионална и която поради това обединява изключително разнообразни индивиди в множество отношения, ако приемем като ретроспективен критерий този за колективното ангажиране по политическите въпроси в името на морални и символни изисквания? Да отхвърлим въпроса и така да разрешим тази трудност е нещо, което самите заинтересовани ни насърчават да направим: нима най-крайните сред тях не претендират, че са извън обществото? И все пак това би било едно прибързано историческо претупване. Всъщност тогава бихме били принудени да подемем дискурса на интелектуалците относно тях самите, но и той е противоречив. Между двете крайности на опростяващия позитивизъм и класическия дискурс на възхвала на интелектуалните герои ще се опитаме да очертаем друг път, отчитащ особеностите на този неосезаем обект, и затова ще си послужим с известен брой универсални за разглежданите общества. Кристоф Шарл | ||
| Методическа литература | ||
| За философското в методическото | ||
| Автор: Димитър Арнаудов | ||
| Издател: Изд. „Днес”- Кърджали, 2005 | ||
| ISBN 954896967X | ||
| Разглеждайки философският свят на методиката, философската природа на методическия възглед, философските аспекти на методическото мислене и философските основи на методическото познание, авторът достига до следните изводи: | ||
| „Философското в методическото: | ||
| 1.Аксиологизира света на предметното обучение, защото в методическото философстване този свят е оразмерен съобразно с Ученика. | ||
| 2. Превръща методическата теория на обучението в аксиологична, ценностно определена, тъй като организира учениковото знание, според изучаваните ЦЕННОСТИ. | ||
| 3. Налага разбирането за присъствието на ученика в света на историята, не като предмет на изследване, а като ПРЕДМЕТ НА СМИСЪЛ. | ||
| 4. Подрежда историята като свят на обучението, чрез методическото мислене и познание на учителя, но и същевременно подрежда и самия него в усилието му да внесе ред в този свят. | ||
| 5. Задава мястото на учител и ученици в света на историята, чийто взаимоотношения се хармонизират с посредничеството на търсения идеал, който е критерий за тяхното СЪСТОЯНИЕ и ДВИЖЕНИЕ. | ||
| 6. Показва как се прави СВЯТ, чрез изучаваното ИСТОРИЧЕСКО. | ||
| 7. Прави света на обучението по история ЦЯЛ, ПОДРЕДЕН И ЦЕНЕН. | ||
| Сътворено от учители | ||
| Никога не съм бил редник | ||
| ( Живот в спомени, записки и документи) | ||
| Автор:Катя Милчева | ||
| Издател: Изд. „Захари Стоянов”, 2004 | ||
| ISBN 9547395904 | ||
| Книгата е посветена на една от емблематичните фигури за здравеопазването в Кърджалийско- д-р Георги Попмаринов. Ползвайки богат документален и снимков материал авторката представя хронологията на неговия живот и дело, като изтъква високите му професионалните успехи и човешките добродетели. „Живей тъй, както живеят всички български лекари- с желание да помагат, да правят жертви, да работят до края на живота си с труд, скромно, безшумно„ д-р Георги Попмаринов. | ||
| Катя Милчева е Началник отдел ИОМД в РИО Кърджали | ||
| Националното историческо образование | ||
| Колектив | ||
| Издател: Изд. „Фабер” 2005 | ||
| ISBN 9547754475 | ||
| Сборникът с материали от Научната конференция през месец май 2005г. в памет на Стефка Коларова, 31 автори – научни работници преподаватели и учители представят своите разработки в три раздела: | ||
| История на историческото образование; История на училищното образование и Дидактически проблеми на историческата наука. | ||
| Учебно-помощна литература | ||
| Българите - атлас / The Bulgarians - atlas | ||
| Колектив | ||
| ИздателТангра ТанНакРа | ||
| БЪЛГАРИТЕ - АТЛАС за първи път представя в карти и коментар към тях хилядолетната история на Българите, създавана от тях в непрекъсната приемственост. Нейното зараждане вече с основание се търси в първото хилядолетие преди Христа, когато се оформят активните й средища в Памирския регион. Като се има предвид, че българските царски анали, наречени „Именник на българските канове", поставят в средата на втори век след Христа регистрираното начало на династическа генеалогия, а българският слънчев календар в системата на дванадесетгодишен цикъл сигурно го предхожда със столетия, българското народно име остава знак за исторически континюитет от близо три хилядолетия. Това се потвърждава от редица новооткрити археологически и писмени данни, но особена стойност за легендарната българска старина представляват библейските родословия, в които Българите възхождат към коляното на преките потомци на Ной. | ||
| Тестове и задачи за профилирана подготовка, зрелостни и кандидат-студентски изпити. | ||
| Автор Красимира Йончева | ||
| Издател: Изд. „Д-р Иван Богоров” 2004 | ||
| ISBN 9543160031 | ||
| Сборникът съдържа тестове и задачи върху учебния материал по българска история изучаван в ХІ- ХІІ клас. Задачите съдействат за затвърждаване на изучавания материал и са ориентирани към изискванията за провеждане на зрелостния изпит по предмета. Полезни за учениците са разделите „Портрет” и представените в І глава алгоритми за разработка на исторически въпрос (тема), анализ на писмен исторически извор и изображение. | ||
| Авторът е осигурява консултация при затруднения по задачите на e-mail: krassyjoncheva@abv.bg |
петък, 28 януари 2011 г.
Историческа литература 1
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар