ПО ФИЛОСОФИЯ
XI КЛАС
ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА
I. ОБЩО ПРЕДСТАВЯНЕ
Предметите от цикъл “Философия” (Психология и Логика, Етика и Право, Философия) целят да ориентират ученика в отношенията му към себе си, към другите и към света и съдействат за неговото самоопределяне като автономна личност и свободен гражданин.
Като част от задължителната подготовка и в рамките на предметния цикъл, обучението по Философия е насочено главно към осмисляне и определяне на светогледни нагласи през универсалността на човека и света.
Чрез изследване на алтернативни подходи и решения на учениците се дава възможност да търсят и избират мястото си в съвременния динамичен свят.
Въвеждайки учениците в универсална методология, обучението по Философия се ползва от резултатите на обучението по Психология и Логика и Етика и Право, като интегрира постиженията в личностното самопознание, критическото и творческото мислене и нравственото самоопределяне, за да изгради качествено нова всеобщност.
Извън предметния цикъл и по отношение на другите предмети от общообразователната подготовка обучението по Философия осъществява рефлексия върху универсалните основания на природните и хуманитарните науки, като създава методологически условия за решаване на теоретически и практически проблеми.
Курсът по Философия за XI кл. е свързан с постигане на стандартите от I-во равнище на ядрото “Човекът и неговият свят” от Държавните образователни изисквания за учебното съдържание по Философия”. Освен с тези стандарти обучението по Философия има отношение и към следните стандарти за учебно съдържание към Гражданско образование: 1. Разграничава основните социални групи и общности и коментира интересите и проблемите им; 2. Обяснява ролята на езика, религията и традициите за социална обвързаност и различия в обществото; 3. Ориентира се в източниците на противоречия между отделни етнически и религиозни общности; 4. Определя мястото си и проектира бъдещето си в икономическите отношения; 5. Демонстрира готовност да защитава своите “и на другите” граждански права и отговорности.
II. ЦЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЛОСОФИЯ
- Да насърчава изследователския дух и оригиналността в мисленето, показвайки уникалната самоценност на интелектуалното усилие.
- Да приобщава към ентусиазирано изучаване на частните науки, насочвайки мисълта към културните и екзистенциалните основания на познанието.
- Да развива умения за проблематизиране на наличното, на всекидневния опит; да поема отговорност за познание, преобразуване, създаване, организиране на нов социален и житейски опит.
- Да спомага за осмисляне през демократични ценности на гражданското общество.
Да формира граждански умения за активно участие в социалния живот.
XI КЛАС ФИЛОСОФИЯ ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ПОДГОТОВКА
III. Очаквани резултати. IV. Учебно съдържание (теми, понятия, контекст и дейности, междупредметни връзки ) | ||||||
Колона 2 | Колона 3 | Колона 4 | Колона 5 | Колона 6 | ||
Ядра на учебно съдържание | Очаквани резултати на ниво учебни програми | Очаквани резултати по теми | Основни нови понятия по теми | Контекст и дейности | Възможности за междупредметни връзки | |
Човекът и неговият свят | Стандарт № 1. Разбира спецификата на човешкото съществуване - разглежда човека като самосъздаващо се същество, - разграничава философски от нефилософски опит, - ориентира се в многообразието на отношенията философия - човек | 1. Философия и човек - анализира различни определения за човека, - разбира спецификата на философското отношение, - поблематизира човешкото съществуване, - аргументира решения за проблемни жизнени ситуации с помощта на философския опит | философия, опит, човек, съзнание, тяло, свобода | На учениците се дава възможност да: - проблематизират различни видове опит; - анализират автентични философски текстове; | Етика и право: свобода, достойнство, съвест. Психология и логика: личност, мислене, мотиви, информация. История и цивилизация: хуманизъм, просвещение, суверенитет, реформация, европеизация, идентичност. Литература: чувствителност, съпреживяване, герои. | |
2. Стандарт № 2. Разглежда реалността във възникване и развитие - осъзнава реалността в промяна, - разграничава изменение и самоизменение | 2. Светът като преходност и вечност - съзнава единството в многообразието и самоизменението, - разбира спецификата на същността | небитие, битие, природа, време, самоизменение, причинност, Бог, метафизика | География и икономика: природни зони, глобалност, екологични проблеми, устойчиво развитие. | |||
3. Стандарт № 3. Демонстрира познание на различни методи на философско изследване - осъзнава условията за възможност и ограниченост на човешкото познание, - разбира приложимостта на основните философски методи | 3. Философското изследване - умее да проблематизира битийността, - умее да мисли от различни гледни точки, - създава хипотези и проверява валидността им | познание, съмнение, истина, експеримент, практика, метод | - аргументират позициите си; - правят обоснован избор; - зачитат аргументи различни от техните; | Математика: число, отношение, определеност, изводимост. Физика: парадигма, закон, детерминизъм, Вселена. Биология: човек, живот, метаболизъм. | ||
4. Стандарт №4. Ориентира се в отношенията между индивидуално, общностно и универсално - разпознава различни форми на отношението индивидуално- универсално, - познава спецификата на социалното | 4. Човек и общество - разбира човешката индивидуалност като всеобщност, - осъзнава общностното като универсално и индивидуално, - разбира свободата и културата като индивидуализирана всеобщност | език, общност, история, производство, култура, духовност, просперитет | - пишат философски есета; - анализират съвместно проблемни ситуации; | Изкуства: стил, митология, модернизъм, проект, творчески колектив. | ||
5. Стандарт № 5. Умее да разкрива, формулира и анализира философски идеи - разбира значението на идеите за философското изследване, - прилага мисленето от идеи за разбиране на жизнения си опит | 5. Рационалност - вижда в наличното (друг, различен) нов смисъл, - формулира принципи, - аргументира и защищава идейни позиции | мислене, въображение, принципи, смисъл, разум | - извличат философски идеи от нефилософски текстове, произведения на изкуството, културата, спорта и жизнени ситуации; | Физическа култура и спорт: състезание, олимпиада, хармоничност, работоспособност, тренираност, адаптация, стрес, умора, възстановяване. | ||
6. Стандарт № 6. Разбира значението на саморефлексията, изследването и творчеството - осъзнава ролята на философския опит за автономността и саморазвитието на личността | 6. Аз и философията - умее да се самопознава чрез философско осмисляне, - разбира значението на философията за самосъздаването, - осъзнава значимостта на философските осмисляния за самоизява. | субект, мъдрост, творчество, | - работят в екип; - подготвят проекти | Професионална подготовка: моделиране, проектиране, конструиране, продукт. | ||
V.СПЕЦИФИЧНИ МЕТОДИ И ФОРМИ НА ОЦЕНЯВАНЕ
- В съответствие с определените в учебното съдържание контекст и дейности на учениците трябва да се даде възможност, крайната оценка на техните постижения да се формира по следния начин:
Около 1/3 – от участия в дискусии;
Около 1/3 – от индивидуални или групови проекти;
Около 1/3 – от есета или писмени отговори на въпроси и задачи.
- При оценяване трябва да се има предвид водещата роля на уменията – интелектуални и практически. За тази цел учителят трябва да въвлича учениците в проблеми ситуации, да им дава възможност да се озадачават и на тази основа да формулират идеи и понятия.
- Във връзка с отношения (ценностни ориентации и нагласи) обучението и оценяването по учебния предмет Философия не трябва да ограничава личната свобода на ученика и да се превръща в инструмент на идеологизация.
- Оценяването на философски есета определя степента, в която те отговарят на следните основни показатели:
- · Разбиране на темата/въпроса, на който е посветено есето;
- · Познаване и анализ на философски аргументи за различни позиции по въпроса, като се разграничават предпоставки и заключения;
- · Представяне на оригинална лична позиция, която е логически обоснована.
- · Познаване и правилно използване на философски понятия, като се посочват смисъла, който се влага в тях и връзката им с темата/въпроса на есето.
- · Езикова култура, ясна логическа структура (тези и аргументи) и спазен стандарт за оформяне на текста.
Няма коментари:
Публикуване на коментар