по ПСИХОЛОГИЯ И ЛОГИКА
за IХ клас
профилирана подготовка
І. Общо представяне
Общ хорариум: минимум 54 учебни часа
Учебната програма е предвидена за профилирана подготовка по предмета Психология и логика, който е част от предметен цикъл Философия.
Програмата обединява два относително самостоятелни модула: 1. Социална психология и психология на общуването 2. Критическо мислене. Всеки от двата модула може да се използва отделно от другия и при непрофилирана подготовка по философия в рамките на ЗИП.
Първи модул: СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОЛОГИЯ НА ОБЩУВАНЕТО
Хорариум: минимум 27 учебни часа
Обучението по "Социална психология и психология на общуването" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Психология и логика". То е свързано с постигане на стандартите от второ равнище на ядрото "Себепознание и взаимност" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.
Учебното съдържание отговаря на едно важно изискване към съвременното образование – да подготвя учениците как да живеят заедно и добре в условията на социална динамика и многообразие. Обучението по този модул изисква акцент върху развитие на уменията за общуване и решаване на конфликти. Специално внимание се отделя и на такива важни социално-психологически теми като конформизма, алтруизма и насилието /насилие срещу децата, жените и малцинствата/.
Цели на обучението:
q Учениците да се запознаят с основни аспекти на социалната психология.
q Да развият уменията си за работа в група и вземане на решения.
q Да се учат как да утвърждават себе си и да подкрепят другите, включително и при решаване на конфликти.
Втори модул: КРИТИЧЕСКО МИСЛЕНЕ
Хорариум: минимум 27 учебни часа
Обучението по "Критическо мислене" разширява и задълбочава знанията и уменията на учениците, получени в резултат на задължителната подготовка по "Психология и логика". То е свързано с постигане на стандартите от второ равнище на ядрото "Критическо мислене и създаване на смисъл" от държавните образователни изисквания за учебно съдържание по Философия.
Обучението по този модул отговаря на необходимостта от подготовка на учениците за самостоятелно изследване и оценка на различни гледни точки, и се основава на разбирането, че без интелектуална автономия човек не може да се развива като свободна личност и гражданин.
Цели на обучението:
q Учениците да развият уменията си за критически анализ на различни гледни точки.
q Да усвоят допълнителни начини за решаване на проблеми.
q Да изследват ролята на знанието и творчеството в човешката история.
IХ клас Профилирана подготовка по ПСИХОЛОГИЯ И ЛОГИКА
Първи модул: СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОЛОГИЯ НА ОБЩУВАНЕТО
III. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ | IV. УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ (ТЕМИ, ПОНЯТИЯ, КОНТЕКСТ И ДЕЙНОСТИ, МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ | ||||
ЯДРО НА УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ | ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ НА НИВО УЧЕБНА ПРОГРАМА | ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ ПО ТЕМИ | ОСНОВНИ ПОНЯТИЯ | КОНТЕКСТ И ДЕЙНОСТИ ЗА ЦЯЛАТА УЧЕБНА ПРОГРАМА | МЕЖДУПРЕДМЕТНИ ВРЪЗКИ |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
ЯДРО № 1 СЕБЕПОЗНАНИЕ И ВЗАИМНОСТ Второ равнище Модул І. СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОЛОГИЯ НА ОБЩУВАНЕТО | Стандарт: Умее да осмисля поведението си, да анализира предпоставките му и демонстрира готовност за самоусъвършенстване и промяна 1. Може да характеризира емоционалния живот на човека. 2. Познава своите силни страни. 3. Знае как да определя нивото на морална зрялост. | Тема 1. Възприемане на човек от човека 1. Ориентира се в основните аспекти на социалното познание 2. Описва влиянието на социалната структура върху междугруповите отношения 3. Анализира ролята на моралната зрялост в междуличностните отношения. 4. Познава главните причини пораждащи агресивно поведение. |
| На учениците трябва да се даде възможност да: … работят в група и използват техники за личностно изясняване и придобиване на опит. … да дискутират върху казуси и задават алтернативи. | Практическите умения, които се развиват чрез тази учебна програма имат универсална приложимост, доколкото са важни за всяка човешка дейност и се изискват в обучението по всички учебни предмети. |
Стандарт: Умее да работи в група и да разбира мотивите на чуждото поведение 1. Познава основните правила за работа в група. 2. Умее да изслушва другите и да определя мотивите за тяхното поведение. 3. Знае как да подкрепя другите, включително чрез задаване на алтернативи. | Тема 2: Социални нагласи и поведение 1. Обяснява влиянието на общността върху индивидуалното поведение. 2. Разбира природата на предразсъдъците и дискриминацията. 3. Обяснява социо-културни различия между хората. 4. Анализира различни видове социално взаимодействие (алтруизъм, конформизъм, насилие). |
| … да подпомагат другите в процеса на групово взаимодействие … да работят с реални конфликти от обкръжението си |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Стандарт: Умее да решава конфликти и да води преговори 1. Определя причините и същността на типични конфликти (в семейството, училището, с връстниците). 2. Познава и използва методи за решаване на конфликти. 3. Владее основни правила за водене на преговори. | Тема 3: Общуването 1. Познава условията за ефективна комуникация. 2. Анализира различни социални роли в процеса на общуването. 3. Заема активна позиция в комуникацията с другите. |
| … да работят с литература и др. източници на информация в сферата на социалната психология и комуникативните умения. | ||
Стандарт: Определя и обяснява различни модели на социално поведение и влияние (конформизъм, насилие, алтруизъм) 1.Обяснява влиянието на социалната среда върху поведението на личността. 2.Разпознава и анализира различни прояви на конформизъм. | Тема 4: Основни комуникативни умения . 1. Знае как може да се влияе на другите чрез средствата на невербалната комуникация. 2. Познава основните начини за изслушване (нерефлективно и рефлективно). 3. Може да подпомага другите чрез противопоставяне и задаване на алтернативи. 4. Разпознава собствените си и чужди емоционални състояния и проявява настойчивост и асертивност в отношенията си с другите. |
| |||
3.Различава алтруистично и просоциално поведение. 4.Разбира смисъла и причините за агресивното поведение и насилието. | Тема 5: Решаване на конфликти 1. Изследва възникването, причините и същността на конфликта. 2. Познава изискванията за управление на конфликти. 3. Владее основни умения за посредничество при конфликти между връстниците. |
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
ЯДРО № 1 СЕБЕПОЗНАНИЕ И ВЗАИМНОСТ Второ равнище Модул І. СОЦИАЛНА ПСИХОЛОГИЯ И ПСИХОЛОГИЯ НА ОБЩУВАНЕТО | Стандарт: Умее да осмисля поведението си, да анализира предпоставките му и демонстрира готовност за самоусъвършенстване и промяна 4. Може да характеризира емоционалния живот на човека. 5. Познава своите силни страни. 6. Знае как да определя нивото на морална зрялост. | Тема 1. Възприемане на човек от човека 5. Ориентира се в основните аспекти на социалното познание 6. Описва влиянието на социалната структура върху междугруповите отношения 7. Анализира ролята на моралната зрялост в междуличностните отношения. 8. Познава главните причини пораждащи агресивно поведение. |
| На учениците трябва да се даде възможност да: … работят в група и използват техники за личностно изясняване и придобиване на опит. … да дискутират върху казуси и задават алтернативи. | Практическите умения, които се развиват чрез тази учебна програма имат универсална приложимост, доколкото са важни за всяка човешка дейност и се изискват в обучението по всички учебни предмети. |
Стандарт: Умее да работи в група и да разбира мотивите на чуждото поведение 4. Познава основните правила за работа в група. 5. Умее да изслушва другите и да определя мотивите за тяхното поведение. 6. Знае как да подкрепя другите, включително чрез задаване на алтернативи. | Тема 2: Социални нагласи и поведение 5. Обяснява влиянието на общността върху индивидуалното поведение. 6. Разбира природата на предразсъдъците и дискриминацията. 7. Обяснява социо-културни различия между хората. 8. Анализира различни видове социално взаимодействие (алтруизъм, конформизъм, насилие). |
| … да подпомагат другите в процеса на групово взаимодействие … да работят с реални конфликти от обкръжението си |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Стандарт: Умее да решава конфликти и да води преговори 4. Определя причините и същността на типични конфликти (в семейството, училището, с връстниците). 5. Познава и използва методи за решаване на конфликти. 6. Владее основни правила за водене на преговори. | Тема 3: Общуването 4. Познава условията за ефективна комуникация. 5. Анализира различни социални роли в процеса на общуването. 6. Заема активна позиция в комуникацията с другите. |
| … да работят с литература и др. източници на информация в сферата на социалната психология и комуникативните умения. | ||
Стандарт: Определя и обяснява различни модели на социално поведение и влияние (конформизъм, насилие, алтруизъм) 1.Обяснява влиянието на социалната среда върху поведението на личността. 2.Разпознава и анализира различни прояви на конформизъм. | Тема 4: Основни комуникативни умения . 5. Знае как може да се влияе на другите чрез средствата на невербалната комуникация. 6. Познава основните начини за изслушване (нерефлективно и рефлективно). 7. Може да подпомага другите чрез противопоставяне и задаване на алтернативи. 8. Разпознава собствените си и чужди емоционални състояния и проявява настойчивост и асертивност в отношенията си с другите. |
| |||
3.Различава алтруистично и просоциално поведение. 4.Разбира смисъла и причините за агресивното поведение и насилието. | Тема 5: Решаване на конфликти 4. Изследва възникването, причините и същността на конфликта. 5. Познава изискванията за управление на конфликти. 6. Владее основни умения за посредничество при конфликти между връстниците. |
|
IХ клас Профилирана подготовка по ПСИХОЛОГИЯ И ЛОГИКА
Втори модул: КРИТИЧЕСКО МИСЛЕНЕ
Ядра на учебно съдържание | Очаквани резултати на ниво учебна програма | Очаквани резултати по теми | Основни нови понятия (по теми) | Контекст и дейности | Възможности за междупредметни връзки |
Ядро №4: Критическо мислене и създаване на смисъл. Второ равнище Модул ІІ. КРИТИЧЕСКО МИСЛЕНЕ | Стандарт: Различава формите от съдържанието на мислите.
| Тема1: Критическо мислене и изследване.
| Форма Съдържание Критическо Мислене | На учениците трябва да се даде възможност да : 1. Самостоятелно да формулират проблеми и аргументират гледни точки за решаването им. 2. Да участват в дискусии “за” и “против” собствени и чужди тези. | 1.Уменията за критично мислене подпомагат обучението по всички предмети. 2.Ценностите на критическото мислене пряко кореспондират с |
Стандарт: Решава проблеми чрез изследване на контекста, смяна на гледната точка и формулиране на хипотези.
| Тема2: Проблеми и хипотези.
| Хипотеза Изследване Контекст | 3. Да откриват и разграничават истинни твърдения от субективни интереси в текст, житейски ситуации, политически събития и др. 4. Да създават собствени хипотези, които да проверяват или опровергават самостоятелно или в група. 5. Да проверяват валидността на собствени мнения по актуални житейски или други въпроси. | изискванията и потребностите на гражданското образование в целия цикъл. |
Стандарт: Развива контра-аргументи на собствените си тези и съзнава, че има различни подходи при разбирането на истината и реалността; различава истината и интереса.
| Тема3: Истина и смисъл.
| Подход Теза, анти-теза Интерес Знание Мнение | 6. Да се запознават със съвременни творчески постижения и оценяват значението им за развитието и напредъка. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар