Държавни образователни изисквания за учебно съдържание по Гражданско образование
Степен на образование: Средна
Етап: Гимназиален (ІХ-ХІІ клас)
Ядра на учебно съдържание | Стандарти |
І. Гражданите, политиката, демокрацията | 1. Проследява възникването и развитието на идеята за демокрация.2. Анализира характеристиките на правовата държава. 3. Познава политическата карта на света, представя основните политически теории и идентифицира политическите модели за управление. 4. Представя промените на съвременна Европа и Балканите и определя мястото на България в тях. 5. Аргументира ролята на България като фактор за регионална стабилност в Югоизточна Европа. 6. Коментира разширяването на Европейския съюз към Югоизточна Европа и оценява възможностите на България за членство. |
ІІ. Гражданите, властта и държавата | 1. Обяснява механизмите на властта: структурата и функциите на държавните и общоевропейските институции.2. Осъзнава смисъла и значението на разделението на властите и взаимодействието между тях. 3. Обяснява ролята и значението на регионалното устройство на държавата. 4. Разбира същността на местното самоуправление. 5. Познава и може да участва във форми на граждански контрол върху държавните институции. 6. Изказва аргументирани оценки по граждански и политически аспекти на социалния живот. |
ІІІ. Националната идентичност и различия в обществото | 1. Разграничава основните социални групи и общности и коментира интересите и проблемите им.2. Обяснява ролята на езика, религията и традициите за социална обвързаност и различия в обществото 3. Ориентира се в източниците на противоречия между отделни етнически и религиозни общности. 4. Показва готовност за противодействие срещу насилието и стремеж към разрешаване на конфликтни ситуации. 5. Познава националните идеали, традиции и ценности и определя мястото на България в световната култура. |
ІV. Граждани, права и отговорности | 1. Проследява развитието на идеята за гражданско общество.2. Анализира и съпоставя идеите за свободата, човешките права и гражданските права. 3. Демонстрира готовност да защитава своите (и на другите) граждански права и отговорности. 4. Дава оценка на обществени събития от позициите на правата на човека и българското законодателство. 5. Познава международни документи за правата на човека и малцинствата, интерпретира степента на приложението им у нас и представя резултатите в писмена форма. |
V. Гражданите и икономиката | 1. Демонстрира знания за същността на пазарната икономика и нейните механизми, разкрива особеностите им в България.2. Доказва глобализацията на икономиката и стремежа на България към устойчиво развитие. 3. Анализира и привежда примери за икономическите условия в България и предлага обосновани решения за развитие. 4. Дискутира върху механизмите и инструментите на съвременната икономическа политика на България. 5. Определя мястото си и проектира бъдещето си в икономическите отношения. 6. Аргументира ролята на евроинтеграцията и на Европейския съюз. |
VІ. България и светът | 1. Познава идеята за “гражданин на света”.2. Разбира мястото на България в глобалното развитие. 3. Осъзнава значението на глобалните проблеми на човечеството и обсъжда възможните им решения. 4. Обосновава идеята за мира като условие за развитие на цивилизация |
Няма коментари:
Публикуване на коментар