вторник, 1 февруари 2011 г.

Ролевата игра „Деликатният баланс". Материали от семинари с учители по история

Ролева игра



(Толедо като модел)


 

Ролевата игра „Деликатният баланс" е разработена в Катедрата за изследване на интеркултурния и интеррелигиозен диалог на Университета в Найфа, Израел, по идея на проф. Авива Дорон. Сюжетът на играта се базира па модела на град Толедо, исторически известен като „град на толерантността", в който през 13-ти век мирно съжителстват християни, мюсюлмани и евреи. Целта на играта е да спомогне за обучението в толерантност и отвореност между различните религии и култури. Участниците в играта се включват в симулацията на една действителност, отдалечена от „днес и сега". Те имат възможността да наблюдават и оценят една ситуация на конфликт, напрежение и очаквания в симулация, която представя картина по-широка и всеобхватна от тази, която всеки един е свикнал да наблюдава в своето ежедневие.
Играта съвместява два основни елемента: а/ отдалеченост от историческата ситуация, която създава условия за активиране на обективното наблюдение; и б/ конкретна историческа ситуация - мултикултурно, толерантно и прагматично общество - като възможен модел.
В процеса на играта всеки участник в нея приема ролята на един от жителите на Толедо и получава информация за неговата професия, образование, характер, семейно и социално положение. Образите, създадени за играта са изградени по исторически данни и представляват различни социални прослойки на обществото. След като получи информация за своя „герой", участникът трябва да се опита да усвои житейската му философия и да действа съобразно нея спрямо другите герои. Участникът трябва временно да забрави своето собствено мнение и позиция по някои въпроси и да приеме тези на своя „герой", макар че те може да са дори противоположни на това, което той защитава и в което вярва в реалния живот. Така участникът е принуден на вникне в начин на мислене, който е различен от неговия собствен, да погледне действителността през чужди очи и да разбере мотивите на поведение, различно от неговото.
Усвояването на „героя" може да бъде трудно за постигане, особено при по-млади участници в симулацията. Влизането в кожата на герой, който е твърде различен по възраст, социален статус и мислене, не е лесно. В този случай, участниците трябва да бъдат стимулирани да си припомнят свои познати, роднини и приятели, които са близки до образа, който трябва да приемат.
По време на симулацията, участниците научават, че „другото", различното поведение има своя логика, основания и обяснение. Играта им позволява да се научат да приемат „другия" дори когато не са съгласни с него. Дори когато превъплъщението в новия образ е лесно за участника, той се обогатява от опита си да бъде „друг" за кратко време.
Освен за дискусии относно взаимното съжителство на общности в конфликт, играта може да бъде използвана за обсъждане на процеса па вземане на решения, за изграждане на умения за работа в група, както и при дебати по историко-социални теми. В този случай е важно да се отдели време за заключителна дискусия.
Целеви групи на играта са както ученици в прогимназиалната и гимназиалната степен на средното училище, така и младежи, студенти, бъдещи и практикуващ! учители.
Играта е разработена за група от 12-36 участника като всяка общност, на град Толедо се представлява от 4 до 10 свои „жители" и от „председател", който води дискусиите. Възможно е определянето и на „наблюдател". Броят на участниците, които представят всяка една от 3-те общности трябва да е равен. Ако участниците са повече от наличните карти с описания на „герои", медиаторът има няколко възможности:
-да размножи някои от картите и да ги раздаде на останалите участници;
-да даде една карта на 2-ма участници;
-        да определи роли на „наблюдател", .докладчик" (репортер), „кралски писар"
(кралски протоколчик), „секретар на групата" и др.
Всяка група, представляваща една от общностите получава описание на ситуацията в общността и нейните взаимоотношения с другите общности. Всички „общности" получават еднакъв лист с описание на дилемата, пред която са изправени и въпросите, по които трябва да вземат решение.
След разделянето на участниците в 3 групи и представянето на историята и причината за кризата, всяка една от групите се оттегля, за да обсъди ситуацията и да изработи общо становище по въпросите. Всеки участник трябва да изкаже мнение. Ако е избран „наблюдател", той документира дискусиите и процеса на вземане на решение в групата. „Общността" избира свой представител, който да представи нейната позиция на Общото събрание на общностите. Представянето може да се направи и от председателя, който води дискусиите. При представянето трябва да се отбележат и мненията, които се различават от изработената обща позиция.
Накрая се провежда обща дискусия между участниците в симулацията. Дискусията
има две основни насоки:
1/ Участниците изказват своите впечатления от преживяното и наученото по време
на ролевата игра;
2/ Участниците изказват мнение за ценностите на модела, представен чрез град
Толедо,  отбелязвайки точките на напрежение и сътрудничество,  и изграждайки
паралел със съвременния свят и тяхната непосредствена среда.
Помощни въпроси за дискусията:
1/ Как се чувствахте в своята нова роля? Лесно ли беше да се превъплътите в
някой различен от вас?
II Опишете обществото на град Толедо, така както то се разкрива чрез тази
игра.
3/ Като имате предвид отношенията на толерантност в град Толедо - как
можете да обясните ужасното събитие, което се случва в града?
4/ Какви са предимствата и недостатъците на отвореността на културите и на
толерантността - в миналото и днес?
5/ Как би могло да се предотврати събитието в Толедо? Как подобни събития
днес могат да бъдат предотвратени?
6/ Помогна ли ви играта да разберете реалностите на света днес? Как?

Няма коментари:

Публикуване на коментар