вторник, 1 февруари 2011 г.

Конструктивната оценка. Материали от семинари с учители по история

 

 
Обратната връзка (оценката) е един от най-ефективните начини да научим повече за себе си. Публична истина е, че последното нещо, което научаваме за себе си е въздействието, което имаме върху другите.
Конструктивната обратна връзка увеличава увереността ни, предлага възможности и насърчава развитието ни, така че е важно да се научим да я даваме и приемаме. Конструктивната оценка може бъде едновременно положителна и отрицателна и затова е важно да се научим да даваме обратна връзка. Лошата оценка е тази, която е дадена по неквалифициран начин и която кара оценявания да се чувства зле. Другият недостатък на този вид оценка е, че е много вероятно оценяваният да отхвърли това, което му се казва.
Квалифицирана оценка
Преди:
1.        Бъдете  предварително  наясно относно това,  което искате да  кажете;  ако е
необходимо - упражнявате се. Изложете целта на това, което се каните да кажете.
Ако не сте наясно какво се готвите да кажете, може да забравите основното си послание или да предадете на оценявания объркано послание. Даването на оценка е често толкова трудно колкото и приемането й.
Важно е да обясните целта на това, което се готвите да кажете, за да може получателите на оценка да разберат, че не правите безсмислени коментари. Това също така ще им позволи да разберат, че оценката е двупосочен процес и че те имат право да отговарят.
2.      Насърчете самооценката
Може да се окаже полезно да се опитате чрез деликатни насочващи въпроси да насърчите оценяваните да идентифицират своя модел на поведение вместо да им го казвате. Това може да облекчи вашата задача, а също предполага, че оценяваният ще е по-склонен към промяна тъй като сам ще е осъзнал проблема.
По време на:
3.      Използвайте положително-отрицателния сандвич
Повечето хора имат нужда от окуражаване, да получат признание когато правят нещо добре. Когато предлагате обратна връзка много полезно за получателя може да се окаже ако той чуе първо какво вие харесвате в работата му или с какво той се е справил добре. Нашата култура има склонност да подчертава негативите. По-вероятно е фокусът на оценката да бъде върху слабостите, отколкото върху силните страни. 8 бързината да разкритикуваме можем да пропуснем да споменем нещата, които харесваме. Ако първо споменем положителното, по-вероятно е оценяваният да си даде труда да изслуша и пропуските. Полезно е да се приложи „сандвичът" при цялостната оценка, предхождайки всеки негатив с позитив и завършвайки с положителна бележка, така че получателят да не се чувства напълно разочарован.
4.      Бъдете конкретен
Избягвайте общи коментари, които не са полезни когато става въпрос за обучение. Изявления, като "можеш да се справиш по-добре" или "сравнително добре" могат да бъдат приятни или неприятни за ухото, но те не дават достатъчно информация, за да бъдат полезни източници на знание. Посочете точно причината, поради която давате една или друга оценка.
5.      Бъде по-скоро описателен отколкото оценяващ
6.      Изберете приоритетни теми
Не засипвайте оценявания с пълна оценка, особено ако тя е в значителна степен отрицателна. Това най-вероятно ще го отчужди, а може да доведе и до това той никога в бъдеще да не приеме каквато и да е оценка, която вие бихте му дали.
7.      Предложете алтернативи
Ако давате отрицателна оценка, то не просто критикувайте, а предложете какво
оценяваният може да направи по-добре. Превърнете отрицателната оценка в
положително предложение.          
8.      "Притежавайте" оценката
При   оценка   лесно   можете   да   се   обърнете   към   другия човек с „Вие сте …”, предпоставяйки по този начин, че изказваното от вас е общоприето мнение относно този
човек. Важно е да поемаме отговорност за оценката, която предлагаме. Започвайте
оценката си  с "Аз мисля...." или "Моето мнение е....". Това е начин да избегнете впечатлението, че произнасяте „присъда" над оценявания.
Накрая:
9.       Оставете избор на оценявания
Тогава, когато е постигнато разбирателство, опитайте се да получите от оценявания ангажимент за промяна. Оценка, която задължително изисква промяна или е наложена на другият човек може да породи съпротива. Освен това тя не е в съгласие с убеждението, че всеки от нас е лично отговорен за избора си и за действията си. Оценката не предполага да кажем на някого какъв ни устройва да бъде той. Квалифицирана обрата връзка предлага на хората информация за тях по начин, който им дава избор дали да работят за промяна или не.
Тя може да помогне за изучаване на последствията от едно решение за промяна и да идентифицира подходящи начини за развитие на личността на оценявания. Постигането на ангажимент чрез насърчаване на оценявания да споделя с вас всяка планирана промяна, може да помогне за подсилване на ангажимента за тази промяна.
10.      Рекапитулирайте силните страни
Завършете с бодра бележка която да остави у оценявания, впечатлението, че резултата не е съвсем лош!
Помнете че:
Отказът да дадете отрицателна оценка може да доведе до :
А) Липса на промяна в поведението на човека, защото той може никога да не научи, че то е причина за проблеми;
В) Огромна конфронтация в бъдеще, тъй като проблемите се трупат докато накрая избухнем;
С) Проблеми в нашите взаимоотношения с човека, които естествено се пораждат тогава, когато ние сме осведомени за нещо, а той не е, или когато се опитваме да пазим нещо в тайна.
Помнете, че оценката бе бива да бъде осъдителна, а трябва да носи ясна информация към другия човек за това как неговото поведение ви засяга.
Даването на оценка не е самоцел, а началото на ново разбирателство между двама души.  
Дайте специфични примери на оценявания за това, което сте видели

Няма коментари:

Публикуване на коментар